Jak będą wyglądać opony przyszłości?

Rynek oponiarski wciąż ewoluuje wraz z rozwojem rynku motoryzacyjnego. Pierwsze samochody wykorzystywały do jazdy bardzo wąskie koła o dużej średnicy. Obecnie trend ten zanikł, ale można obserwować ponowny, powolny wzrost średnicy obręczy, która dziś przeciętnie ma 16 cali, choć spora część samochodów wyposażona jest w obręcze o wielkości 20 cali. Równocześnie zwiększa się szerokość opon samochodów kompaktowych wynosząca obecnie 195 mm. Jak będą prezentować się opony przyszłości?
oponeo.jpg
Kierunek zmian rynku oponiarskiego
Jakie opony będą wykorzystywane w przyszłości w samochodach klasy średniej? Zdaniem ekspertów unijne wymogi wymuszą na europejskich producentach oraz na koncernach sprzedających opony na rynek europejski projektowanie węższych opon o dużo większej średnicy, wynoszącej nawet 21 cali.

Aktualnie w serwisach oferujących pełen wybór opon samochodowych, takich jak sklep Oponeo.pl, najczęściej znajdziemy opony 14, 15 lub 16-calowe, do średniej klasy aut. W roku 2020 mogą dominować w nich obręcze 20, 21 lub 22-calowe, czyli znacznie większe niż te wykorzystywane współcześnie.

Rewolucją w motoryzacji może być wprowadzenie całkiem odmiennych opon, o konstrukcji plastra miodu – wysoce wytrzymałych, które będą dostosowywać się do nierówności drogi. Polaris Resilient Technologies zapowiada, że już w 2014 roku będzie można kupić nowatorskie opony do każdego samochodu. Ich konstrukcja nie będzie stwarzała ryzyka przebicia opony czy uszkodzenia felgi. Po fazie testów firma Polaris Resilient Technologies wprowadza do masowej produkcji opony niepotrzebujące pompowania.

Wady i zalety większych i węższych kół
Opona przyszłości będzie większa i węższa od powszechnie stosowanych dziś obręczy w całej Europie. Wpłynie to bezpośrednio na koszty zakupu – znacznie większe niż przy oponach np. 16-calowych – ale i na jej parametry. Węższe i większe opony będą miały niższe opory toczenia i będą generowały mniejszy poziom hałasu, co będzie w pełni zgodne z rekomendacjami wydanymi przez Unię Europejską, aczkolwiek jednocześnie takie parametry „opony przyszłości” mogą wpłynąć na zmniejszenie przyczepności i na wydłużenie drogi hamowania. Pozwolą one na redukcję poziomu spalania paliwa, zmniejszą hałas na drogach, ale mogą pogorszyć własności jezdne samochodów i wpłynąć negatywnie na bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego.

Dodał(a): ckm.pl Czwartek 02.01.2014

Komentarze

Wszystkie komentarze (2)

Awatar
Zaloguj się lub zarejestruj jeśli chcesz dodać komentarz.
mister (2014-04-24 15:43:45)
No tak, unia, unia, unia. Ktoś tam bardzo skutecznie lobbuje. Autor artykułu wykazał, że takie opony nie są bezpieczniejsze a jedyny ich walor (upraszczając) to wyższa cena. Wolę aby moje auto zużywało więcej paliwa, ale żeby było bezpieczne. Tak się zastanawiam kiedy unia wyda dyrektywę jak mam robić siusiu? Zgłoś naruszenie
bob11 (2014-04-23 10:59:52)
Wydaje się, że nowe opony mają więcej wad niż zalet. Czasami trudno zrozumieć decyzje Unii, zresztą nie tylko w tej kwestii. Jedyny plus opon ''przyszłości'' to mniejsze zużycie paliwa a więc i mniejsze zanieczyszczenie środowiska. Oczywiście w skali globalnej, bo indywidualny użytkownik z pewnością tego nie odczuje. Zgłoś naruszenie
Komentarze (2)