Dostojny Panicz

Była dama na kołach, jest i dostojny panicz.

PolonezHistoria poloneza sięga 1975 r. kiedy to władza postanowiła wprowadzić na rynek następcę kultowego Fiata 125p. Priorytetem konstruktorów było zaczerpnięcie jak największej części podzespołów poprzednika. Do produkcji seryjnej użyto chociażby płyty podłogowej 125p. Pierwszy Polonez z taśmy montażowej zjechał 2 maja 1978 oczywiście na warszawskim Żeraniu.


Auto jak na owe czasy zachwycało sylwetką oraz wyposażeniem. Seryjnie bowiem miało montowane obrotomierz, zegar, przednie zagłówki, ogrzewanie tylnej szyby. Pierwsze polonezy spotkały się z licznym zainteresowaniem. W 1983 r. konstruktorzy zastosowali pięciobiegową skrzynię zmiany biegów. Mimo, tej zmiany konkurenci z zachodu pozostawili w tyle naszego Poloneza. Diametralny spadek zainteresowania autem znad Wisły wymusił na konstruktorach kolejne zmiany. Wprowadzono nową jednostkę napędową, wydłużono klapę bagażnika, a także jako opcję wprowadzono dzieloną i składaną tylną kanapę. W zamyśle wprowadzone zmiany miały na tyle uatrakcyjnić model, aby stał się konkurencyjny. Znowu okazało się za mało.


Po ciężkiej i mozolnej pracy w końcu "urodził" się nowy Polonez Caro!  Auto było wyposażone w nowiuśkie zderzaki, nowiuśkie listwy, nowiuśkie silniki z opcjonalnym wtryskiem paliwa, nowiuśkie precyzyjne wykonanie. W niedługim czasie "carusek" miał pod maską silnik diesla!  Od roku 1993 auto opcjonalnie mogło mieć: automatyczne przednie szyby, sportowe fotele, wspomaganie kierownicy a nawet klimę, co prawda manualną, ale to było coś. W 1996 roku inżynierowie puścili wodze fantazji i wypuścili wersję sedan, czyli popularne ATU. W kwietniu 1999r. na bazie Atu powstało nie grzeszące urodą kombi. 31 grudnia 2002 r. zakończono produkcję Polonezów.



Dodał(a): Ostatni mohikanin Czwartek 09.02.2012

Komentarze

Wszystkie komentarze (7)

Awatar
Zaloguj się lub zarejestruj jeśli chcesz dodać komentarz.
wiktorek06 (2012-02-13 21:10:31)
masakra z poldkiem - jak tym jeździć? - moje 1 auto to oczywiście FIAT 126p Zgłoś naruszenie
wronskib (2012-02-12 12:22:43)
polonez był pojazdem super z wyjątkiem badziewia Atu. Wersja ATU to paskudztwo i jeszcze bardzo awaryjne Zgłoś naruszenie
Krad (2012-02-09 20:57:37)
Mój papcio, kupił poldka nówkę, i katował go 12 lat. Supersix ma trochę racji, po dziesięcioletniej eksploatacji, polonez zaczął wykazywać zużycie, ale nie na lakierze, o nie poldek bije na głowę opla. Zgłoś naruszenie
supersix (2012-02-09 20:35:33)
Jaguar polskich szos. Niestety data przydatności do użycia wynosiła max 10 lat. Powyżej tej daty w podłodze robiły się dziury i można było hamować na Flinstone'a Zgłoś naruszenie
heniek190 (2012-02-09 20:31:25)
Felgi pewnie więcej warte niż samo auto. Zgłoś naruszenie
dr Jones (2012-02-09 20:08:11)
Ponoć prowadzący program "Top gear' stwierdzili , że polonez to nawet nie auto , bo jeździć się tym nie da , a Ja powiem-"Oj głupi ci Angole i co oni mogą wiedzieć o motoryzacji" Zgłoś naruszenie
mm77 (2012-02-09 16:13:15)
fajna kolorystyka tego poldka Zgłoś naruszenie
Komentarze (7)