Silverball

Zagraj w to jeszcze raz, sam

fliper

Gra fliper (ang.: pinball) to dziecko Wielkiego Kryzysu końca lat 20. XX wieku. Branża fliperowa w USA rozwijała
się jako jedna z niewielu. Bezrobotni szukali taniej rozrywki, a sprzedaż popularnych automatów do gry (nie miały możliwości kontrolowania toru kuli) sięgała nawet 70 tysięcy sztuk. W czasie II wojny światowej biznes niemal zamarł. Odżył dopiero dzięki niejakiemu Harry’emu Mabsowi z firmy Gottlieb produkującej flipery. W 1948 roku wpadł on na pomysł zamontowania na planszy ruchomych płetw (ang. flipper), którymi można korygować kierunek toczenia się kuli. To było to! Ameryka znów miała króla! Ponieważ trwała jednak krucjata przeciw rozrywkom deprawującym młodzież, flipery próbowano uznać za hazard, a w niektórych miejscowościach zakazywano ich instalowania. W Nowym Jorku stało się to już w 1942 roku. Burmistrz La Guardia osobiście roztrzaskał kilkanaście urządzeń. Zakaz utrzymano aż do 1976 roku. W latach 70. pojawiły się gry wideo. To był dla fliperów mocny cios, ale go przetrwały. Są ciągle w cenie, a najsłynniejszy model ostatnich lat – Addam’s Family– był produkowany ponad dekadę (1992–2003). Za inne kultowe maszyny, takie jak Austin Powers, Attack from Mars i Medieval Madness, kolekcjonerzy muszą płacić ponad 4 tysiące dolarów. To dopiero kosztowna rozrywka! Do tej pory odbywają się także fliperowe turnieje.


Dodał(a): ach Wtorek 09.08.2011