Podmorska światłość

Z włoskich okrętów wojennych wprost na hollywoodzkie salony — oto niezwykła historia niezwykłej marki
panerai.jpg


W końcu XIX w. Regia Marina, czyli marynarka wojenna Zjednoczonego Królestwa Włoch, coraz mocniej zaczęła odczuwać brak wytrzymałego i precyzyjnego wyposażenia dla nurków i załóg łodzi podwodnych. Z pomocą przyszła jej firma Panerai (dziś Officine Panerai) założona w 1860 r. we Florencji przez Giovanniego Paneraia.

Zaczęła budować kolejne zegarki bazujące na szwajcarskich mechanizmach (m.in. marki Rolex). Wszystkie miały ponadprzeciętną wodoszczelność, odporność na uszkodzenia mechaniczne oraz czytelność tarcz pozwalającą na łatwy odczyt wskazań na dużych głębokościach (to zasługa autorskich technologii luminescencyjnych: Radiomir, bazującej na radzie i siarczku cynku, oraz Luminor, na bazie trytu). Podczas obu wojen światowych marka produkowała dla włoskiej marynarki m.in. kompasy, głębokościomierze oraz naręczną aparaturę pomocną w precyzyjnym wypuszczaniu torped.

W okresie powojennym Panerai nadal tworzyła niezawodny sprzęt dla wielu flot wojennych z całego świata. Na szerokie „cywilne” wody zdecydowała się wypłynąć dopiero w połowie lat 90. ub. wieku. Wtedy to słynny Sylvester Stallone podczas pobytu we Włoszech nabył kilkadziesiąt zegarków tej marki i obdarował nimi znajomych, rozpoczynając trwającą dodziś modę na produkty Panerai.

Dodał(a): M.J. Piątek 15.02.2013