„Komentuj. Nie obrażaj”

„Komentuj. Nie obrażaj.” Branża internetowa uruchamia akcję społeczną poświęconą kulturze obecności w sieci.
kultura w sieciDynamiczny rozwój internetu sprawił, że spędzamy w nim coraz więcej czasu. Media społecznościowe, blogi, serwisy informacyjne, fora – wszystkie te platformy umożliwiają nam wymianę opinii, wyrażanie swojego zdania, poszerzanie zainteresowań oraz poznawanie nowych ludzi. Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska wraz z firmami członkowskimi przygotował akcję „Komentuj. Nie obrażaj.”, której celem jest podniesienie poziomu kultury wypowiedzi w Internecie. Pierwszym celem przedsięwzięcia było opracowanie badania diagnozującego stan dyskusji w polskiej Sieci. Drugim założeniem projektu jest promowanie kulturalnego zachowywania się w wirtualnym świecie. Pomysłodawcą akcji jest Onet.

Projekt jest wspierany przez największe media działające w polskim internecie, zrzeszone w IAB Polska. Akcja ma również swoją stronę dedykowaną http://www.komentujnieobrazaj.pl

– Chcemy, aby stworzona przez nas akcja była platformą służącą do promowania wartości związanych
z kulturalną komunikacją w internecie oraz zaprezentowania kodeksu kulturalnego komentowania: Komentuj – Reaguj – Bądź Sobą. Planujemy także, aby serwis był narzędziem ułatwiającym internautom zgłaszanie pojawiających się w Sieci obraźliwych treści – dzięki temu sami użytkownicy będą mogli zadbać
o kulturę wypowiedzi w wirtualnym świecie – powiedział Piotr Kowalczyk, Prezes IAB Polska

Serwis www.komentujnieobrazaj.pl jest także miejscem, gdzie przedstawiono wyniki przeprowadzonego przez IAB Polska badania dotyczącego kultury wypowiedzi w Internecie. Z badania wynika, że komentarze przyjęte ogólnie za obraźliwe stanowią około 1 procenta wszystkich komentarzy.

– IAB Polska ze wsparciem naukowym oraz kluczowych podmiotów branży online zrealizowało projekt badawczy, który miał na celu kwantyfikację poziomu kultury wypowiedzi w internecie. Analiza wyników pokazuje, że poziom niekulturalnych wypowiedzi w sieci jest znikomy, jednak ma bardzo duży wpływ na postrzeganie medium – powiedział Paweł Kolenda, manager ds. badań w IAB Polska, koordynator projektu.

Link do wyników badania: http://komentujnieobrazaj.pl/media/KOraport.pdf

– Internet jest dokładnym odzwierciedleniem przekroju społecznego. To, jak zachowujemy się na co dzień
w kontaktach z rodziną, przyjaciółmi, współpracownikami, ale również na w centrum handlowy, na ulicy oraz za kierownicą – ma także decydujący wpływ na to jak wygląda nasza aktywność w internecie – powiedział Jarosław Sobolewski, dyrektor generalny IAB Polska.

Tak, jak w realnym świecie, tak i w Sieci – występują ludzie wykształceni, posługujący się językiem poetów, ale także osoby słabiej wykształcone. Zarówno jednej, jak i drugiej grupie zdarza się wypowiadać dosadnie
o pewnych, zwłaszcza drażliwych kwestiach związanych z życiem społecznym, polityką czy kwestiami światopoglądowymi. Wyniki badania jednak pokazują, obraźliwe posty choć widoczne są marginesem
w ogóle komunikacji w sieci. – dodał Sobolewski.

Pomysłodawcą projektu „Komentuj. Nie obrażaj.” jest Onet, będący członkiem zwyczajnym IAB Polska.

– Internet to dziś przestrzeń masowej komunikacji. Pojawiające się w niej komentarze mają bardzo istotny wpływ na wizerunek mediów internetowych, dlatego naszą intencją, jako pomysłodawców akcji, jest zachęcenie ludzi do zwracania uwagi na kulturę wypowiedzi w sieci oraz do pro-społecznej aktywności
w zakresie reagowania na wulgarne, obraźliwe i napastliwe komentarze. Szanujemy wolność wypowiedzi, ale tez czujemy się odpowiedzialni społecznie za kształtowanie środowiska nowych mediów i całej przestrzeni on-line’owej – mówi Paweł Klimiuk, rzecznik Onetu.

– Rozwój ideii Web2.0, która promuje tworzenie serwisów i technologii umożliwiających swobodne wypowiadanie się i publikowanie treści każdemu użytkownikowi Sieci spowodował, że internet stał się miejscem nie tylko kontaktów interpersonalnych oraz biernego konsumowania informacji zredagowanych wcześniej przez wyspecjalizowanych profesjonalistów – powiedział dr Krzysztof Krejtz, współautor
i redaktor badania „Kultura obrażania”.

– Obraz, jaki wyłania się z przeprowadzonych przez nas badań wyraźnie ukazuje zjawisko "kultury obrażania" w internecie jako istniejące realnie, ale o dziwo, w o wiele mniejszym wymiarze niż się spodziewaliśmy – dodał dr Krejtz.

Uczestnicy akcji:

· Onet (pomysłodawca serwisu)
· SociAll, Agora SA
· Wirtualna Polska
· o2
· Marquard Media Polska
· GG Network
· Interia.pl
· NK
· ARBOinteractive
· TVN
· Polskapresse
· TVP.pl

Patronem honorowym akcji zostało Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji.

Dodał(a): ckm.pl Poniedziałek 21.05.2012

Komentarze

Wszystkie komentarze (7)

Awatar
Zaloguj się lub zarejestruj jeśli chcesz dodać komentarz.
82ckm (2012-05-23 01:46:47)
co złego to nie ja ;) Zgłoś naruszenie
LauraG (2012-05-22 18:43:02)
Co racja to racja forum jak i forumowicze w pełni kulturalni,co niestety nie wszedzie mozna spotkac,a tu naprawde ludzie na poziomie,co bardzo mi sie podoba,pozdrawiam wszystkich:) Zgłoś naruszenie
calineczka (2012-05-22 13:46:11)
dotychczas nie spotkalam sie z chamstwem, wyzwiskami itp... brawo forumowicze :) trzymamy fason :P Zgłoś naruszenie
Podl (2012-05-22 12:58:37)
Faktycznie strona CKM jest przykładem kulturki :) szkoda, że osoby które anonimowo mają baaardzo dużo do powiedzenia- na żywo nie mieliby odwagi powiedzieć nawet małej części swoich głupich tekstów, które codziennie wypisują Zgłoś naruszenie
ckm (2012-05-22 09:53:28)
Bez obaw przystępujemy do akcji, bo mamy chyba jedną z najbardziej kulturalnych społeczności internetowych w Polsce. Do tego sami się nawzajem pilnujecie, a spięcia nie eskalują do wielkich konfliktów, za co należy Wam się jeszcze większy szacun! Dziękujemy. Zgłoś naruszenie
Krad (2012-05-21 20:29:22)
Q(K)ultura:) przede wszystkim:) wiadomo, każdemu zdarzy się czasem rzucić mięsem, ale we włościach CKM'u nie ma na takiej opcji:P Zgłoś naruszenie
dr Jones (2012-05-21 17:27:53)
Forum CKM może być przykładem dla innych. Sami kulturalni społecznicy ! Zgłoś naruszenie
Komentarze (7)